
Zapraszamy na wernisaż wystawy prac rzeźbiarskich Mirosława Bacy połączony z wykonaniem dzieła muzycznego krakowskiego kompozytora Karola Osmana. Wydarzenie o wspólnym tytule „Rondo Kraków”, jakie odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej w dn. 25 września br. godz. 19.00 w Sali Złotej i zaprezentuje projekt będący rezultatem wieloletnich poszukiwań formalnych i współpracy artystów różnych dziedzin.
Mirosław BACA - doceniany rzeźbiarz, od lat realizujący wielkoformatowe prace w przestrzeni publicznej, organizujący wystawy i wydarzenia artystyczne w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Meksyku i krajach europejskich. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, stypendysta rządów meksykańskiego i japońskiego, były wykładowca rzeźby na Uniwersytecie Hokkaido w Japonii. Od 2005 r. członek Królewskiego Stowarzyszenia Rzeźbiarzy w Londynie (Royal Society of Sculptors). Obecnie pracuje w pracowni na terenie Fortu Kosocice.
Do osiągnięć artysty należą wystawy indywidualne w Polsce (Butohsfera Warszawa, Dom pod Jedlami Zakopane, Collegium Broscianum Kraków), Japonii (Iwamizawa JR Station, Sapporo Clock Tower Gallery, Ube Biennale), Stanach Zjednoczonych (Margaret Thatcher Project Nowy Jork, Cochran Gallery, Lamar Dood Center LaGrange Georgia, R. MacNamara Foundation Maine, I-Park Foundation Connecticut), Danii (Hollufgård Skulpturpark Odense), Kanadzie (KIRA Nowy Brunszwik), Indiach (Craft Beton Project), Meksyku (Jardin de las Esculturas Xalapa Veracruz) oraz wystawy zbiorowe we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Indiach, Danii. Nagradzany w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Włoszech (Ube Biennale, Stypendium Miasta Krakowa, Premio Trinacria, Kajima Sculpture Competition). Programy rezydencjalne w Danii, Kanadzie, Indiach, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Meksyku. Jako rzeźbiarz współpracuje lub współpracował z wieloma instytucjami kultury (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Lamar Dodd Art Center w Stanach Zjednoczonych, Instituto Veracruzano de la Cultura w Meksyku), artystami i architektami (Masashi Futakami, Ken Yasuda, Archidea Łódź, Rawlins Design Nowy Jork).
Karol Osman - Rondo Kraków
Utwór inspirowany jest rzeźbami Mirosława Bacy, a szczególnie dźwiękami towarzyszącymi procesowi ich powstawania – od odgłosów dźwigów, przez rytm uderzeń dłuta i odłamywania drewna, po fizyczny wysiłek artysty. Kompozycja stanowi refleksję nad przestrzenią, oddechem i narodzinami dzieła. Tytuł nawiązuje zarówno do jednej z rzeźb Bacy, jak i do formy muzycznej ronda, co znajduje odzwierciedlenie w zastosowaniu powracających motywów muzycznych. W utworze wykorzystano fragmenty Twierdzy Antoine’a de Saint-Exupéry’ego w tłumaczeniu Aleksandry Olędzkiej-Frybesowej, w autorskim opracowaniu kompozytora.
Edyta Matonóg-Kulak – wiolonczela
Adrianna Mętel – flet
Krzysztof Madyda – akordeon
Karolina Ładoś – marimba, instrumenty perkusyjne
Annika Mikołajko-Osman – sopran, rhythm bones, misy tybetańskie, dyrygentka
Karol OSMAN – kompozytor, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki, klasa kompozycji prof. dra hab. Wojciecha Widłaka), członek Rady Programowej Polskiej Fundacji Promocji Kultury Muzycznej, asystent w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. W jego dorobku znajdują się utwory orkiestrowe, kameralne, elektroniczne oraz kompozycje na potrzeby teatru, filmu, słuchowisk radiowych i podcastów. Łączy współczesne środki wyrazu z tradycją muzyczną, a w twórczości szczególnie interesuje go barwa, wybrzmienie dźwięku i czasowość. Kształcił się m.in. pod kierunkiem Wojciecha Widłaka, Mateusza Bienia, Mario Pagotto, Christiny Meißner, Gabrieli Ortiz, Ivana Buffa, Zygmunta Krauzego, Hanny Kulenty, Richarda Bellisa, Gavina Greenawaya oraz Patricka Lemmens’a. Laureat międzynarodowych konkursów (Marvin Hamlisch Film Scoring Competition, Young Talent Award 2019, New Vision Composition Competition 2018), zdobywca I nagrody w Konkursie na Hejnał XIII Dzielnicy Krakowa (od 2025 roku oficjalny hejnał Podgórza). Jego utwory wykonywano m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, International Chopin and Friends Festival w Nowym Jorku, Musica Moderna w Łodzi, Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, Festiwalu Nowe Epifanie, OFF Kontrapunkt w Szczecinie oraz Open Eyes Art Festival.
fot. J. Zych
Karolina ŁADOŚ – absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Jana Pilcha. Swój warsztat doskonaliła na międzynarodowych kursach muzycznych u wybitnych pedagogów i artystów, m.in. Marty Klimasary, Keiko Abe, Nebojšy J. Zivkovicia i Emmanuela Séjourné. Współpracuje z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej i innymi zespołami. Koncertowała w Skandynawii, Szwajcarii i Niemczech. Od 2024 roku współtworzy duet MarimBabes, propagujący literaturę perkusyjną na instrumenty sztabkowe.
fot. M. Rzepka
Edyta MATONÓG-KULAK – studentka klasy wiolonczeli Andrzeja Bauera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Występowała z recitalami solowymi m.in. w Łazienkach Królewskich w Warszawie oraz na Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. Laureatka I nagrody w konkursie King’s Peak International Music Competition oraz II nagrody w VI Konkursie Kompozytorskim Moja (mi)nuta w Łodzi. Absolwentka Dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim (dyplom z wyróżnieniem). W sezonie 2025/2026 uczestniczka programu Akademia Sinfonia Varsovia. Ma na koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, promując młodych polskich kompozytorów.
fot. M. Żaboklicki
Adrianna MĘTEL – flecistka, solistka i kameralistka. Naukę rozpoczęła w Szkole Muzycznej w Suchej Beskidzkiej, kontynuowała w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej, a następnie ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie i w Gdańsku, uzyskując tytuł magistra. Laureatka wielu konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu Artem Camerale Promovere. Absolwentka kierunku Zarządzanie Międzynarodowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Choć zawodowo działa w innej branży, aktywnie koncertuje, występując w Polsce i za granicą, uczestnicząc w festiwalach oraz kursach mistrzowskich, a także prowadząc działalność pedagogiczną.
fot. K. Macul
Krzysztof MADYDA – laureat ponad 30 nagród w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki Współczesnej w Rzymie, III nagrody na XXI Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku oraz wyróżnienia na XIII Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2022) oraz nagrody Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie. Absolwent tej uczelni w klasach dra Janusza Patera i dra Macieja Zimki, a także Hochschule für Musik Detmold w klasie dra Macieja Frąckiewicza. Uczestnik Akademii PRO Hashtag Ensemble. Występował m.in. na Krakowskim Festiwalu Akordeonowym, Festiwalu Prawykonań w NOSPR oraz Schlossfestival w Detmold.
fot. E. Hajduk
Annika MIKOŁAJKO-OSMAN – doktor sztuk muzycznych, sopran koloraturowy, solistka, kameralistka, multiinstrumentalistka i pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Edukacji Artystycznej i Rytmiki, Wydział Wokalno-Aktorski), Akademii Muzycznej w Katowicach oraz studiów podyplomowych z Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członkini Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W 2025 roku obroniła doktorat poświęcony wokalnej muzyce współczesnej z pogranicza teatru instrumentalnego i performansu. Debiutowała w Filharmonii Krakowskiej w operze Claude’a Debussy’ego Peleas i Melizanda pod batutą Gabriela Chmury. Występuje jako wokalistka, aktorka i instrumentalistka (rhythm bones, syntezator) w spektaklu Sonety Szekspira w Teatrze KTO. Specjalizuje się w muzyce współczesnej, ma na koncie liczne prawykonania w kraju i za granicą. Prowadzi warsztaty umuzykalniające, uczy improwizacji fortepianowej i emisji głosu, a także publikuje prace naukowe. Autorka książki Szanty i ich muzyczno-edukacyjny charakter w środowisku marynarzy w erze wielkich żaglowców (2017).
fot. B. Mikołajko